Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• SD värvar journalist

Pressmeddelande 2019-10-18

Sverigedemokraterna fortsätter att attrahera nya väljare och medlemmar. Nu har journalisten Peter Rosén, som tidigare jobbade på Östra Småland/Nyheterna, valt att gå över till partiet.

”Vårt samhälle är på väg åt fel håll. Det oroar mig väldigt mycket. I dag är Sverigedemokraterna det enda trovärdiga alternativet inom politiken. Därför väljer jag att engagera mig i partiet. Jag glädjer mig över det varma mottagandet som jag har fått”, säger Peter Rosén.

”Jag hälsar verkligen Peter Rosén välkommen till oss. Jag är glad åt den kompetens, erfarenhet och personlighet som han för med sig in i vårt parti”, säger vice gruppledare Leif Axelsson (SD) och andre vice ordförande i kommunföreningen Ulla Bengzon (SD).

”Att Peter Rosén har valt att gå över till oss visar att vi växer och stärker oss som parti”, säger gruppledare Michael Erlandsson (SD).

Eventuella frågor hänvisas till:

Michael Erlandsson

Gruppledare SD Oskarshamn

michael.erlandsson@sd.se

Mer info
  • Sverigedemokraterna står upp för kommunens äldreboenden!

Sverigedemokraterna är det parti i Oskarshamns kommun som driver frågan om att bevara kommunens äldreboenden hårdast. Från dag ett har partiet motsatt sig att äldreboenden på landsbygden avvecklas, till skillnad från den styrande majoriteten.

”Jag har varit tydlig med att majoriteten måste tänka efter särskilt i det här ärendet” säger Leif Axelsson (SD), ledamot i socialnämnden. ”Vad skulle du tycka om någon kom hem till dig och sa att nu ska du flytta? Att lägga ner Ängsbacken och Charlottagården i Misterhult är ett övergrepp på landsbygden”.

Gruppledare Michael Erlandsson (SD) är starkt kritisk till majoritetens agerande:

”Socialdemokraterna och Moderaterna väljer att montera ner välfärden på landsbygden samtidigt som man lovar att man ska bygga ut äldreboenden i slutet av mandatperioden. Detta är att tala med kluven tunga” säger han.

Sverigedemokraterna kommer i såväl kommunstyrelsen och som i kommunfullmäktige föreslå att ärendet återremiteras

Du kan läsa mer här:

sd oskarshamn

Mer info
  • Hela Oskarshamn ska leva!

SD motsätter sig nedläggningar av äldreboendena på landsbygden. Vi anser att hela Oskarshamn ska leva och att man ska kunna åldras där man även har levt sitt liv.

Betallänk till Barometern

• Åter till vardagen

De flesta har nu hunnit återgå till vardagen efter semestern. Även vi har kommit igång igen. Så här följer ett litet axplock över vad vi hann med under sommaren. Figeholm, Påskallavik och Kristdala fick en dos med sverigevänlig politik i våra marknadstält. Söndagen den 30 juni samlades ett femtontal sverigevänner i Stensjö by för att uppleva områdets natur- och kulturvärden. Tobias Ågren pratade om fiskevård i kommunen. Vi skapade lite rubriker även i den lokala pressen. Tex denna med Michael Erlandsson. Klicka här

Mer info
  • Årets första sommarmarknad avklarad!

Årets första sommarmarknad är nu i full fart då Figeholms marknad är igång. Välkomna förbi för ett samtal om kommunpolitiken eller en kopp kaffe!

• Medlemsmöte i Stensjö by

Söndagen den 30 juni samlades ett femtontal sverigevänner i Stensjö by för att uppleva områdets natur- och kulturvärden. Tobias Ågren pratade om fiskevård i kommunen. Efteråt bjöds det på fika och dryck som behövdes i värmen.

Vi vill härmed önska alla medlemmar och sympatisörer en trevlig sommar.

Mer info
  • SD blev valets vinnare!

Efter att de preliminära valresultaten till EU-parlamentet hade presenterats framgår det tydligt att
    det är Sverigedemokraterna som är den stora vinnaren. Partiet ser ut att öka med 5,7
    procentenheter nationellt och får därmed ett extra mandat i EU-parlamentet.

”Den här segern måste tillägnas våra väljare och drivna valarbetare” säger gruppledare Michael
    Erlandsson (SD). ”Det är till dessa som jag vill rikta min tacksamhet och glädje”.

I Oskarshamn verkar valresultatet bli 22 % och Sverigedemokraterna befäster sig därmed återigen
    som det näst största partiet i kommunen. I flera områden blev Sverigedemokraterna största parti,
    bland annat i Påskallavik där valresultatet var 31 %.

”Vi har drivit en intensiv valrörelse i kommunen med besök från såväl Jimmie Åkesson, Peter Lundgren
    och Martin Kirchberg” säger Michael Erlandsson (SD). ”Tillsammans med engagemanget från våra
    väljare och valarbetare har vi uppnått ett fantastiskt resultat som gör det möjligt för oss att börja
    reformera EU till det bättre”.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

• 1 maj

Under dagen genomförde distriktet för andra året i rad ett evenemang den 1 maj. Tanken var att mötet skulle genomföras som ett torgmöte vid torget Träffen i Oskarshamn, men pga regnet fick istället mötet flyttas in i partiets lokal i Oskarshamn. Där blev det istället blev mer än lapp på luckan.

Talen inleddes av Michael Erlandsson, som är partiets gruppledare i Oskarshamn, och som uppehöll sig kring kommunpolitiken där en ohelig allians nu styr bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna samt även hur EU påverkar kommunpolitiken där närmre 60% av ärendena kommer direkt eller indirekt därifrån. Det följdes sedan upp av Anne Oskarsson, riksdagsman, som talade om de äldres ekonomiska villkor och behoven av reformer för att på allvar få ner antalet fattigpensionärer och stärka äldres förutsättningar.

Därefter talade Mattias Bäckström Johansson, riksdagsman, om behovet av en socialkonservativ reformagenda för en långsiktig restriktiv migrationspolitik, tuffare tag inom kriminalpolitiken och en effektivare miljö- och klimatpolitik. Som huvudtalare avslutade Martin Kirchberg, regionråd och kandidat i EU-valet, med att prata om partiets valmanifest i EU-valet. Han betonade vikten av att säkerställa att vi har kvar kronan framöver, att medlemskapet i unionen mer utvecklas till ett renodlat frihandelsprojekt, säga nej till vapendirektivet och att värna den svenska viltvården, vilket är de frågor han främst driver på för i valet. Avslutningsvis lyfte han även att det förbud som finns gentemot det svenska snuset bör tas bort, för att låta varje enskilt medlemslands avgöra om man vill förbjuda det eller inte.

Efter talen bjöds det på korv, fika och kaffe och där ett mingel bland deltagarna avrundade dagen.

OT: http://www.barometern.se/oskarshamn/sd-holl-mote-timmarna-innan-s-och-lo/

• Föreläsning och EP-vals information

I onsdags samlades ett trettiotal medlemmar och intresserade för att lyssna när Jan Berkeskär berättade om sitt liv som polis och livvakt.

”Vi var alla överens om att Jan har varit med om många spännande saker och han satte även fingret på mycket som inte är bra i dagens samhälle” säger Michael Erlandsson ordförande i kommunföreningen. ”Jag vill rikta ett stort tack till Jan för att han höll den här givande föreläsningen” avslutar han.

Efter föreläsningen informerades medlemmarna om det stundande EP-valet och fick även med sig partiets nyligen framtagna foldrar inför detta.

• Föreläsning från Vilthjälpen

Ett tjugotal medlemmar samlades onsdagen 20 mars för att lyssna på Vilthjälpen Oskarshamn. Urban Rundström från gruppen besökte kommunföreningen och höll ett spännande och uppskattat föredrag.

Vi tackar Urban och Vilthjälpen för besöket och alla sverigevänner som var där. Stort tack också till Ulla, Linda och Marie-Louise för att ni ordnade fikat så bra!