Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• SD blev valets vinnare!

Efter att de preliminära valresultaten till EU-parlamentet hade presenterats framgår det tydligt att
    det är Sverigedemokraterna som är den stora vinnaren. Partiet ser ut att öka med 5,7
    procentenheter nationellt och får därmed ett extra mandat i EU-parlamentet.

”Den här segern måste tillägnas våra väljare och drivna valarbetare” säger gruppledare Michael
    Erlandsson (SD). ”Det är till dessa som jag vill rikta min tacksamhet och glädje”.

I Oskarshamn verkar valresultatet bli 22 % och Sverigedemokraterna befäster sig därmed återigen
    som det näst största partiet i kommunen. I flera områden blev Sverigedemokraterna största parti,
    bland annat i Påskallavik där valresultatet var 31 %.

”Vi har drivit en intensiv valrörelse i kommunen med besök från såväl Jimmie Åkesson, Peter Lundgren
    och Martin Kirchberg” säger Michael Erlandsson (SD). ”Tillsammans med engagemanget från våra
    väljare och valarbetare har vi uppnått ett fantastiskt resultat som gör det möjligt för oss att börja
    reformera EU till det bättre”.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

• 1 maj

Under dagen genomförde distriktet för andra året i rad ett evenemang den 1 maj. Tanken var att mötet skulle genomföras som ett torgmöte vid torget Träffen i Oskarshamn, men pga regnet fick istället mötet flyttas in i partiets lokal i Oskarshamn. Där blev det istället blev mer än lapp på luckan.

Talen inleddes av Michael Erlandsson, som är partiets gruppledare i Oskarshamn, och som uppehöll sig kring kommunpolitiken där en ohelig allians nu styr bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna samt även hur EU påverkar kommunpolitiken där närmre 60% av ärendena kommer direkt eller indirekt därifrån. Det följdes sedan upp av Anne Oskarsson, riksdagsman, som talade om de äldres ekonomiska villkor och behoven av reformer för att på allvar få ner antalet fattigpensionärer och stärka äldres förutsättningar.

Därefter talade Mattias Bäckström Johansson, riksdagsman, om behovet av en socialkonservativ reformagenda för en långsiktig restriktiv migrationspolitik, tuffare tag inom kriminalpolitiken och en effektivare miljö- och klimatpolitik. Som huvudtalare avslutade Martin Kirchberg, regionråd och kandidat i EU-valet, med att prata om partiets valmanifest i EU-valet. Han betonade vikten av att säkerställa att vi har kvar kronan framöver, att medlemskapet i unionen mer utvecklas till ett renodlat frihandelsprojekt, säga nej till vapendirektivet och att värna den svenska viltvården, vilket är de frågor han främst driver på för i valet. Avslutningsvis lyfte han även att det förbud som finns gentemot det svenska snuset bör tas bort, för att låta varje enskilt medlemslands avgöra om man vill förbjuda det eller inte.

Efter talen bjöds det på korv, fika och kaffe och där ett mingel bland deltagarna avrundade dagen.

OT: http://www.barometern.se/oskarshamn/sd-holl-mote-timmarna-innan-s-och-lo/

• Föreläsning och EP-vals information

I onsdags samlades ett trettiotal medlemmar och intresserade för att lyssna när Jan Berkeskär berättade om sitt liv som polis och livvakt.

”Vi var alla överens om att Jan har varit med om många spännande saker och han satte även fingret på mycket som inte är bra i dagens samhälle” säger Michael Erlandsson ordförande i kommunföreningen. ”Jag vill rikta ett stort tack till Jan för att han höll den här givande föreläsningen” avslutar han.

Efter föreläsningen informerades medlemmarna om det stundande EP-valet och fick även med sig partiets nyligen framtagna foldrar inför detta.

• Föreläsning från Vilthjälpen

Ett tjugotal medlemmar samlades onsdagen 20 mars för att lyssna på Vilthjälpen Oskarshamn. Urban Rundström från gruppen besökte kommunföreningen och höll ett spännande och uppskattat föredrag.

Vi tackar Urban och Vilthjälpen för besöket och alla sverigevänner som var där. Stort tack också till Ulla, Linda och Marie-Louise för att ni ordnade fikat så bra!

Mer info
  • Sverigedemokraterna vill ha krav på utdrag ur belastningsregistret

Sverigedemokraterna har lämnat in en motion om att krav på utdrag ur polisens belastningsregister ska införas i kommunen vid anställningar inom äldreomsorgen och omsorgen för personer med funktionsvariation.

”Detta är ett viktigt steg i att minimera risken för övergrepp mot våra äldre och mot personer med funktionsvariation” säger Michael Erlandsson (SD), gruppledare. ”Vi är övertygade om att det här kommer att stärka tryggheten för såväl brukare som medarbetare” avslutar han.

Idag sker detta redan inom skolan och barnomsorgen, men kommunen har inga sådana krav vid anställningar inom omsorgen för äldre och personer med funktionsvariation.

”Vi anser att samma krav ska ställas vid anställningar inom äldreomsorgen och inom omsorgen för personer med funktionsvariation” säger Leif Axelsson (SD), ledamot i socialnämnden. ”Detta är jätteviktigt ur ett jämlikhetsperspektiv”.

Läs hela motionen som lämnats in: Motion om utdrag belastingsregistret

• SD Oskarshamn höll årsmöte

Det var ett tjugotal medlemmar som slöt upp till Sverigedemokraterna Oskarshamns årsmöte i söndags. Från Västervik var Bo Karlsson, som även företräder partiet i Region Kalmar län, inbjuden
    att leda årsmötesförhandlingarna.

Årsmötet fastställde valberedningens förslag till styrelse och Michael Erlandsson fick förnyat förtroende som ordförande. Niklas Arvidsson valdes till vice ordförande. I förslaget till styrelse fanns även många nya namn, varav ett flera är kvinnor, och Ulla Bengzon valdes till andre vice ordförande i kommunföreningen.

”Jag tackar för förtroendet och tycker det ska bli jättekul att få fortsätta vara med och utveckla kommunföreningen” säger Michael Erlandsson. ”Vi har en snabb tillväxt och har nu över 160
    medlemmar” avslutar han.

Efter årsmötets avslutande bjöds det på smörgåstårta och den nya styrelsen hade sitt första konstituerande möte.

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2019

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Mer info
  • God Jul och ett Gott Nytt År!

Sverigedemokraterna önskar alla sina politiker, medlemmar, väljare, sympatisörer och alla andra en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

• Nomineringar från Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna beslutade under söndagen om vilka som ska företrädare partiet i nämnder och styrelser under den kommande mandatperioden för de val som förrättas av kommunfullmäktige den 10 december.

– Vi är stolta över att kunna presentera våra nomineringar till politiska uppdrag i Oskarshamn där partiets besättning till de olika uppdragen består av folk som besitter stor kompetens och erfarenhet för de olika uppdragen, säger SD:s gruppledare Michael Erlandsson.

Val av kommunstyrelse

Val av Stiftelsen Strandagården

Val av direktionen för Sven och Karin Bergs minne

Peter Bohman

Val av gode män för jordbruks- och skogsbruksfrågor

Leif Holmberg

Val av gode män för tätortsförhållanden

Val av revisorer

Britt-Marie Sundqvist

Mer info
  • Deltagande på seminarie om väpnat våld i skolan

Måndagen den 29 oktober besökte Michael Erlandsson för Sverigedemokraterna en fortbildningsinsats på Oscarsgymnasiet om väpnat våld i skolan. På utbildningen höll polisen en presentation där man visade exempel på väpnat våld i skolor och vikten av att ha en förberedelse för sådana händelser.

”Utbildningen visar att det nu är ännu viktigare att trygghetsfrågorna lyfts i politiken, vilket Sverigedemokraterna kommer att verka för på alla sätt vi kan” säger Michael Erlandsson.