Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• Angående partivän

Vi vill härmed uttrycka vår sorg och saknad efter att vår partikamrat Håkan Lyberg har gått bort. Vi minns allt det goda som Håkan bidrog med och våra tankar går till hans familj och anhöriga.

För styrelsen

Britt-Marie Sundqvist

• SD på Kristdala marknad

Lördagen den 28 oktober deltog Sverigedemokraterna Oskarshamn på Kristdala marknad. På plats fanns kommunföreningsordföranden Michael Erlandsson och Bo Karlsson, ordförande SD Västervik, och samtalade, bjöd på kaffe och delade ut foldrar till marknadsbesökarna.

”Det har varit jätteroligt att vara här idag” säger Michael och Bo. ”Det är inte enbart det politiska samtalet som är givande utan genom att delta på marknaderna bidrar partiet till att bevara den svenska marknadstraditionen” tillägger de. Sverigedemokraterna besöker gärna marknaden i framtiden.

• De slutgiltiga resultaten från kyrkovalet 2017

De slutgiltiga resultaten från kyrkovalet 2017 har inkommit och Sverigedemokraterna befäster sig som valets stora vinnare. I Oskarshamn tar vi plats i samtliga församlingar och pastorat (Södra Tjusts pastorat) i kommunen.

De slutgiltiga resultaten är:

Oskarshamns församling: 15,63

Döderhults församling: 13,25

Södra Tjusts pastorat: 9,63%

Vi vill härmed tacka alla er väljare som har gett oss förtroende i kyrkovalet – tusen tack för ert förtroende och alla personröster. Sverigedemokraterna kommer att verka för att Svenska kyrkan återigen blir en kyrka i tiden, men inte av tiden. Tillsammans fortsätter vi att arbeta för en kyrka som utstrålar självförtroende och som är trygg i sin kristna identitet.

För Sverigedemokraterna Oskarshamn

• Motion om tiggeri

Tiggeriet kan förbjudas, men inte fattigdomen. Den fattigdom, vilken ofta är orsaken till tiggeriet, kan och kommer aldrig att avhjälpas genom att just tillåta dessa människor att tigga i Sverige. Snarare tvärtom så permanentas deras sociala utsatthet och för varje krona som skänks i Sverige bidrar man till att upprätthålla den situation som de befinner sig i. Det är nu dags att göra det som en majoritet av svenska folket vill och förbjuda tiggeriet. Då det ännu inte finns något nationellt tiggeriförbud, föreslår vi därför ett lokalt sådant i Oskarshamn.

Se motionen.

• Tankar till partikollega

Med anledning av att vår partikollega och vän Birgitta Karlsson har avlidit vill vi härmed uttrycka vår sorg och saknad. Birgitta var en lojal och duktig medarbetare och vi tackar henne för det mod som hon visade genom att kandidera för partiet.

Våra tankar går till Birgittas anhöriga.

För styrelsen

Britt-Marie Sundqvist
    Gruppledare

• Konferens SD2018

Under den gångna helgen deltog Mattias Bäckström Johansson, Dan Bengtsson, Anders Svensson och Peter Bohman på partiets konferens SD2018 som ägde rum i Norrköping tillsammans med 1200 andra sverigevänner. Konferensen utgjorde lite av en kick-off inför de allmänna valen som väntar nästa år och där vi redan i år har kyrkovalet som en övning inför det som komma skall.

Jimmie Åkesson öppningstalade på konferensen och där entrén skedde under spektakulära former (http://nyheter24.se/nyheter/politik/886092-jimmie-akesson-peruk). Partiets kommunikationschef/ansvarig, Joakim Wallerstein, presenterade även partiets nya kommunikationsplan som kommer att antas av partistyrelsen under hösten. Mattias Karlsson gjorde en exposé över sjuklöverns ”bästa” klavertramp, och Richard Jomshof föreläste om partiets organisation.

Utöver detta arrangerades många olika seminarier med viktigt innehåll inför den stundande valrörelsen. Sammantaget en mycket givande helg som inspirerar och engagerar inför de kommande valen.

Deltagarna från SD Oskarshamn

• Sverigedemokraterna deltog på Tolvskillingsmarknaden

Lördagen den 27 maj deltog Sverigedemokraterna Oskarshamn på Tolvskillingsmarknaden. Partiet fanns på plats med tält, ett bord fullt med foldrar och bjöd på kaffe. Ett flertal personer kom fram till partiets representanter och tog del av de foldrar som fanns, samt berättade om hur de såg på olika samhällsfrågor.

På bilden syns (från vänster) Dan Bengtsson, Leif Holmberg, Michael Erlandsson, Nils-Erik Jonsson och Jonas Widenholm.

Mer info
  • Föreläsning av ”Vi som värnar Vånevik”

Tisdagen den 23 maj besökte nätverket ”Vi som värnar Vånevik” kommunföreningen. Marit och Agneta från nätverket föreläste om Vånevik och de natur- och kulturvärden som finns där. Besöket var mycket uppskattat av medlemmarna som ställde många frågor till föreläsarna.

Sverigedemokraterna Oskarshamn vill återigen tacka Marit och Agneta för att de besökte kommunföreningen.

• Besök på Simpevarp

Under måndagen den 15 maj besökte ett 30-tal sverigedemokrater från delar av partiets Skånedistrikt Simpevarpshalvön som inkluderade besök hos både OKG och SKB. Dagen inleddes hos OKG som presenterade sin verksamhet, de utmaningar man står inför och en avslutande rundvandring på kärnkraftsreaktorn Oskarshamn 3.

– Det är angeläget att kunskapsnivån är hög inom partierna för att kunna fatta relevanta beslut i frågor som kan vara tekniskt komplicerade och att det inte sker på basis av känslor, säger Mattias Bäckström Johansson.

Efter lunch blev det en tur ner i underjorden vid Äspötunneln hos SKB för att få mer information om hur det använda kärnbränslet är tänkt att slutförvaras och information kring den forskningsverksamhet som SKB har bedrivit kring detta. Frågan är högst aktuell då den sista återstående delen i det svenka kärnkraftssystemet med slutförvarning är högaktuell.

– Vi har verkligen uppskattat vårt besök här. För vår del var det intressant att få ta del av svensk energipolitik på riktigt. Från skånsk synvinkel nu när vi inte längre har kvar Barsebäck så har det givit oss en bra insikt över hur det fungerar på ett kärnkraftverk. Att kärnkraft är Sveriges framtid stod ju väldigt klart, säger Michael Rosenberg.

• Thoralf Alfsson besökte SD Oskarshamn

Tisdagen den 26 april var Thoralf Alfsson, andre vice ordförande i SD Kalmar län, inbjuden till kommunföreningen och föreläste om sina erfarenheter från politiken på ett lättsamt och underhållande sätt. Ett femtontal medlemmar lyssnade på Thoralf och hans berättelser uppskattades och föreläsningssalen fylldes av skratt såväl som frågor.

”En mycket intressent del av föreläsningen var Thoralfs arbete med ta att fram uppgifter som tidningarna inte verkar vilja lyfta och hur man därigenom kan påverka samhällsdiskussionen” säger ordföranden Michael Erlandsson. ”Det är endast genom att utmana våra politiska motståndares ‘sanningar’ som vi kan förändra samtalet i landet och därigenom få inflytande i politiken” avslutar han.