Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• Hälsoföreläsning

SD Oskarshamn höll nyligen en medlemsträff där Jan Johansson pratade om hälsa och kost. Jan har tidigare arbetat som hälsocoach och är med andra ord helt rätt person för uppgiften. Han har därtill ett aktivt engagemang i förenings- och idrottslivet.

Föreläsningen lockade många intresserade som även fick möjligheten att göra en hälsoprofil. Efteråt bjöd kommunföreningen på fika som föredömligt bestod av hembakat bröd och knäckebröd samt morot- och gurkstavar med dipp.

Å styrelsens vägnar vill vi tacka Jan och alla medlemmar som deltog.

Ulla Bengzon

Vice ordförande

Jan Johansson

Mer info
  • S och M slår mot våra äldre och mot landsbygden

I kommunfullmäktige måndagen den 11 november hanterades frågan om äldreboendena i Misterhult. Trots en massiv närvaro av engagerade medborgare och protester valde den styrande majoriteten i form av Socialdemokraterna och Moderaterna beslutade då att lägga ner äldreboendena Charlottagården och Ängsbacken.

”Det är ett enormt sorgligt beslut som majoriteten har tagit” konstaterar gruppledare Michael Erlandsson (SD). ”Socialdemokraterna och Moderaterna verkar principiellt ha bestämt sig för att äldreboendena på landsbygden ska avvecklas, oavsett konsekvenser. Under fullmäktige framgick det med allt tydlighet att den styrande majoriteten har gjort sig immun mot fakta och folkets vilja, vilket är oroväckande”.

I socialnämnden har Sverigedemokraterna drivit frågan om landsbygdens äldreboenden från första början och tagit fram ett eget förslag som skulle ha inneburit att Charlottagården och Ängsbacken hade fått vara kvar. I fullmäktige drev Sverigedemokraterna förslaget att ärendet skulle återremitteras vilket, om det hade bifallits av fullmäktige, skulle ha skjutit upp beslutet om nedläggningarna. Tyvärr valde den övriga oppositionen att inte stödja vårt förslag och bidrog därmed till att påskynda nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken.

”Tyvärr så stod inte Socialdemokraterna och Moderaterna upp för landsbygden. Den politiska majoriteten lyssnade mera på tjänstemännen än på sina skattebetalare, medborgare och den stora opinionen. Detta är mycket sorgligt för alla de Misterhultsbor som har kämpat så hårt för Charlottagårdens och Ängsbackens bevarande” säger Leif Axelsson (SD) ledamot i socialnämnden. ”Jag tror att många Misterhultbor känner sig överkörda av kommunledning och den politiska majoriteten” avslutar han.

Både Michael och Leif är överens om att nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken är ett hårt slag mot såväl kommunens äldre som mot landsbygden. Vi är ändå väldigt glada över att så många medborgare har engagerat sig i frågan och att ärendet därför inte är över. Vi vill verkligen tacka alla ni som fortsätter kämpa för äldreboendena i Misterhult och på landsbygden. Sverigedemokraterna kommer fortsätta att följa utvecklingen med äldreboendena noggrant och göra allt vi kan för att slå vakt om dessa.

.

• Medlemsmöte om energipolitik

Höstens medlemsaktiviteter fortsätter och nyligen föreläste Mattias Bäckström Johansson, riksdagsman, om Sverigedemokraternas energipolitik. På senare tid har energipolitiken fått en allt större och mer framträdande roll med anledning av regeringens bristfälliga politik på området.

”Denna viktiga fråga har efterfrågats av många medlemmar då energipolitiken är en omistlig del för vårt lands välfärd” säger Mattias Bäckström Johansson.

Omkring ett trettiotal medlemmar deltog på mötet och efter föreläsningen bjöds det på hembakade bullar och kaffe. Styrelsen vill tacka alla er som deltog på mötet.

Mer info
  • Sverigedemokraterna står upp för kommunens äldreboenden!

Sverigedemokraterna är det parti i Oskarshamns kommun som driver frågan om att bevara kommunens äldreboenden hårdast. Från dag ett har partiet motsatt sig att äldreboenden på landsbygden avvecklas, till skillnad från den styrande majoriteten.

”Jag har varit tydlig med att majoriteten måste tänka efter särskilt i det här ärendet” säger Leif Axelsson (SD), ledamot i socialnämnden. ”Vad skulle du tycka om någon kom hem till dig och sa att nu ska du flytta? Att lägga ner Ängsbacken och Charlottagården i Misterhult är ett övergrepp på landsbygden”.

Gruppledare Michael Erlandsson (SD) är starkt kritisk till majoritetens agerande:

”Socialdemokraterna och Moderaterna väljer att montera ner välfärden på landsbygden samtidigt som man lovar att man ska bygga ut äldreboenden i slutet av mandatperioden. Detta är att tala med kluven tunga” säger han.

Sverigedemokraterna kommer i såväl kommunstyrelsen och som i kommunfullmäktige föreslå att ärendet återremiteras

Du kan läsa mer här:

sd oskarshamn

Mer info
  • Hela Oskarshamn ska leva!

SD motsätter sig nedläggningar av äldreboendena på landsbygden. Vi anser att hela Oskarshamn ska leva och att man ska kunna åldras där man även har levt sitt liv.

Betallänk till Barometern

• Åter till vardagen

De flesta har nu hunnit återgå till vardagen efter semestern. Även vi har kommit igång igen. Så här följer ett litet axplock över vad vi hann med under sommaren. Figeholm, Påskallavik och Kristdala fick en dos med sverigevänlig politik i våra marknadstält. Söndagen den 30 juni samlades ett femtontal sverigevänner i Stensjö by för att uppleva områdets natur- och kulturvärden. Tobias Ågren pratade om fiskevård i kommunen. Vi skapade lite rubriker även i den lokala pressen. Tex denna med Michael Erlandsson. Klicka här

Mer info
  • Årets första sommarmarknad avklarad!

Årets första sommarmarknad är nu i full fart då Figeholms marknad är igång. Välkomna förbi för ett samtal om kommunpolitiken eller en kopp kaffe!

• Medlemsmöte i Stensjö by

Söndagen den 30 juni samlades ett femtontal sverigevänner i Stensjö by för att uppleva områdets natur- och kulturvärden. Tobias Ågren pratade om fiskevård i kommunen. Efteråt bjöds det på fika och dryck som behövdes i värmen.

Vi vill härmed önska alla medlemmar och sympatisörer en trevlig sommar.

Mer info
  • SD blev valets vinnare!

Efter att de preliminära valresultaten till EU-parlamentet hade presenterats framgår det tydligt att
    det är Sverigedemokraterna som är den stora vinnaren. Partiet ser ut att öka med 5,7
    procentenheter nationellt och får därmed ett extra mandat i EU-parlamentet.

”Den här segern måste tillägnas våra väljare och drivna valarbetare” säger gruppledare Michael
    Erlandsson (SD). ”Det är till dessa som jag vill rikta min tacksamhet och glädje”.

I Oskarshamn verkar valresultatet bli 22 % och Sverigedemokraterna befäster sig därmed återigen
    som det näst största partiet i kommunen. I flera områden blev Sverigedemokraterna största parti,
    bland annat i Påskallavik där valresultatet var 31 %.

”Vi har drivit en intensiv valrörelse i kommunen med besök från såväl Jimmie Åkesson, Peter Lundgren
    och Martin Kirchberg” säger Michael Erlandsson (SD). ”Tillsammans med engagemanget från våra
    väljare och valarbetare har vi uppnått ett fantastiskt resultat som gör det möjligt för oss att börja
    reformera EU till det bättre”.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

• 1 maj

Under dagen genomförde distriktet för andra året i rad ett evenemang den 1 maj. Tanken var att mötet skulle genomföras som ett torgmöte vid torget Träffen i Oskarshamn, men pga regnet fick istället mötet flyttas in i partiets lokal i Oskarshamn. Där blev det istället blev mer än lapp på luckan.

Talen inleddes av Michael Erlandsson, som är partiets gruppledare i Oskarshamn, och som uppehöll sig kring kommunpolitiken där en ohelig allians nu styr bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna samt även hur EU påverkar kommunpolitiken där närmre 60% av ärendena kommer direkt eller indirekt därifrån. Det följdes sedan upp av Anne Oskarsson, riksdagsman, som talade om de äldres ekonomiska villkor och behoven av reformer för att på allvar få ner antalet fattigpensionärer och stärka äldres förutsättningar.

Därefter talade Mattias Bäckström Johansson, riksdagsman, om behovet av en socialkonservativ reformagenda för en långsiktig restriktiv migrationspolitik, tuffare tag inom kriminalpolitiken och en effektivare miljö- och klimatpolitik. Som huvudtalare avslutade Martin Kirchberg, regionråd och kandidat i EU-valet, med att prata om partiets valmanifest i EU-valet. Han betonade vikten av att säkerställa att vi har kvar kronan framöver, att medlemskapet i unionen mer utvecklas till ett renodlat frihandelsprojekt, säga nej till vapendirektivet och att värna den svenska viltvården, vilket är de frågor han främst driver på för i valet. Avslutningsvis lyfte han även att det förbud som finns gentemot det svenska snuset bör tas bort, för att låta varje enskilt medlemslands avgöra om man vill förbjuda det eller inte.

Efter talen bjöds det på korv, fika och kaffe och där ett mingel bland deltagarna avrundade dagen.

OT: http://www.barometern.se/oskarshamn/sd-holl-mote-timmarna-innan-s-och-lo/