Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• SD lyfter fråga om offentligt stöd till Folkets Park

Med anledning av att Folkets park aktivt inskränker den lokala demokratin genom att neka folkvalda partier i kommunfullmäktige att hyra dessa lokaler, trots att man uppbär offentligt stöd till allmänna samlingslokaler, så ställer Sverigedemokraterna en interpellation till hela kommunstyrelsens presidium.

Uppmaningen är även att övriga partiers gruppledare ska svara på om man anser att det ligger inom ramen för att verka i demokratins anda att förbjuda folkvalda partier på liknande sätt som nu skett samt om man anser att det är rimligt att föreningar som uppbär offentligt stöd till allmän samlingslokaler ska kunna förbehålla sig rätten att avgöra vilka partier som får hyra.

– Det är uppenbart att man från Folkets park begränsar demokratin, trots att man uppbär stöd för att tillgängliggöra sina lokaler, vilket är oacceptabelt och den koppling som finns till Socialdemokraterna är mycket problematisk, säger Mattias Bäckström Johansson.

• Debatter

Det kan inte råda någon tvekan om att valrörelsen är i full gång. I veckan deltog Sverigedemokraterna Oskarshamn i en debatt om äldrefrågor som anordnades av SPF.

”Jag tycker det trevligt att få svara på kloka, bra och skarpa frågor” berättar Leif Axelsson som deltog för partiet i debatten.

Torsdagen den 17 maj anordnade Attraktiva Oskarshamn en debatt på Hotel Post. Debatten kretsade kring etablering och företagsklimat.

”Jag poängterade under debatten att kommunen måste stärka sitt arbete i att utveckla kulturlivet för att kunna diversifiera näringslivet och göra kommunen mer attraktiv” säger Michael Erlandsson. ”Sverigedemokraterna vill utveckla den kommunala musikskolan till en kulturskola, men vi vill även ta krafttag mot den upplevda tryggheten och bristen på bostäder”.

• Bortgången partikamrat

Vår partikamrat Klas Johnsson har tyvärr gått bort. Vi tackar Klas för att han ställde upp för partiet i en svår tid. Vi minns och saknar honom.

För styrelsen

Britt-Marie Sundqvist

Mer info
  • Inbjudan till medlemsmöte om partiets migrationspolitik

Anmälan sker genom länken nedan:

Sverigedemokraterna bjuder in till en öppen föreläsning i Folkets park i Oskarshamn med efterföljande fika. Det är partiets talesperson i migration och jämställdhet, Paula Bieler, som är särskilt inbjuden att föreläsa om partiets migrationspolitik.

Detta är öppen föreläsning, så passa att lyssna på vad Sverigedemokraternas politik är på det migrationspolitiska området. Vi vill däremot att man föranmäler sig, för att veta att det finns plats för alla samt för att kunna planera fikat.

• Sverigedemokraterna besökte kommunens kulturchef

Sverigedemokraterna besökte tisdagen den 13 mars Peter O Ekberg, Oskarshamns kommuns kulturchef, samt Ola Lundin som är museichef i kommunen. Mötet är en fortsättning på Sverigedemokraternas arbete i att få ökad insyn i de kommunala verksamheterna.

Peter O Ekberg och Ola Lundin berättade om deras syn på kultur och kulturens värde för samhället, ekonomin och kommunens utveckling. De berättade även vilka möjligheter de ser för Oskarshamn på området.

”Det jag blev särskilt glad över är att vi alla hade en väldigt positivt syn på kulturens värde för den kommunala ekonomin” berättar Michael Erlandsson, ordförande SD Oskarshamn. ”För att kunna nyttja den potentialen behöver dock mer pengar investeras i kulturen, vilket kommer att bli en mycket viktig framtidsfråga för medborgare och politiker” avslutar han.

Sverigedemokraterna vill tacka Peter och Ola för ett mycket givande möte.

På bilden från vänster: Michael Erlandsson, Leif Axelsson, Peter O Ekberg, Ola Lundin

Mer info
  • Sverigedemokraterna har fastställt valsedeln inför kommunvalet

Partiets toppkandidater, Michael Erlandsson och Britt-Marie Sundqvist

Under den gångna helgen genomförde Sverigedemokraterna Oskarshamn ett välbesökt årsmöte som även utgjorde valkonferens där kommunlistan fastställdes.

Styrelsen kunde i verksamhetsberättelse lägga ett händelse- och framgångsrikt verksamhetsår till handlingarna med flera lyckade arrangemang och en fortsatt hög medlemstillväxt. Partiet har nu i Oskarshamn drygt 120 medlemmar och har under tio års tid inte minskat medlemsantalet något enskilt medlemsår.

Partiet ökar även antalet kandidater kraftigt i och med den valsedel som fastställdes. I valet 2014 gick partiet till val på en valsedel som bestod av 10 kandidater, inför höstens val kommer partiet nu gå till val på en valsedel som består av 36 kandidater.

Michael Erlandsson kommenterar:
    – Jag är så klart djupt smickrad över att få fortsätta som ordförande. Det som jag tar med mig framförallt är att det var ett enigt årsmöte som fastställde valsedeln och alla övriga personval.

Partiets gruppledare, Britt-Marie Sundqvist, fick återkommande efter den parlamentariska gruppens rapport beröm för det politiska arbete som har bedrivits under mandatperioden.

Britt-Marie Sundqvist kommenterar:
    – Jag blir jätteglad över att folk är nöjda över den insats som jag har gjort. Vi har många nya förmågor som är på väg in i politiken och det ger oss hopp inför framtiden.

Den nyvalda styrelsen ser ut enligt följande:

Michael Erlandsson (omval)
    Vice ordförande
    Niklas Arvidsson (omval)
    Andre vice ordförande
    Nils-Erik Jonsson (nyval)
    Styrelseledamöter
    Britt-Marie Sundqvist (omval)
    Mattias Bäckström Johansson (omval)
    Laila Johansson (omval)
    Dan Bengtsson (omval)
    Jan Johansson (omval)
    Anders Svensson (nyval)
    Suppleanter
    Peter Bohman (omval)
    Jonas Widenborg (nyval)
    Leif Holmberg (nyval)
    Ulla Bengzon (nyval)
    Robin Hagström (nyval)

Valsedeln för kommunvalet ser ut enligt nedan:

1. Michael Erlandsson, industriarbetare, Oskarshamn
    35. Klas Jonsson, pensionär, Oskarshamn
    36. Jan Berkeskär, f.d. polis, Oskarshamn

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2018

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

• Angående partivän

Vi vill härmed uttrycka vår sorg och saknad efter att vår partikamrat Håkan Lyberg har gått bort. Vi minns allt det goda som Håkan bidrog med och våra tankar går till hans familj och anhöriga.

För styrelsen

Britt-Marie Sundqvist

• SD på Kristdala marknad

Lördagen den 28 oktober deltog Sverigedemokraterna Oskarshamn på Kristdala marknad. På plats fanns kommunföreningsordföranden Michael Erlandsson och Bo Karlsson, ordförande SD Västervik, och samtalade, bjöd på kaffe och delade ut foldrar till marknadsbesökarna.

”Det har varit jätteroligt att vara här idag” säger Michael och Bo. ”Det är inte enbart det politiska samtalet som är givande utan genom att delta på marknaderna bidrar partiet till att bevara den svenska marknadstraditionen” tillägger de. Sverigedemokraterna besöker gärna marknaden i framtiden.

• De slutgiltiga resultaten från kyrkovalet 2017

De slutgiltiga resultaten från kyrkovalet 2017 har inkommit och Sverigedemokraterna befäster sig som valets stora vinnare. I Oskarshamn tar vi plats i samtliga församlingar och pastorat (Södra Tjusts pastorat) i kommunen.

De slutgiltiga resultaten är:

Oskarshamns församling: 15,63

Döderhults församling: 13,25

Södra Tjusts pastorat: 9,63%

Vi vill härmed tacka alla er väljare som har gett oss förtroende i kyrkovalet – tusen tack för ert förtroende och alla personröster. Sverigedemokraterna kommer att verka för att Svenska kyrkan återigen blir en kyrka i tiden, men inte av tiden. Tillsammans fortsätter vi att arbeta för en kyrka som utstrålar självförtroende och som är trygg i sin kristna identitet.

För Sverigedemokraterna Oskarshamn