Nyheter | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Nyheter för Sverigedemokraterna Oskarshamn

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Oskarshamn och evenemang som skett i föreningen.

• SD kräver svar om körkortsutbildning för nyanlända

Sverigedemokraterna anser att det är bra att kommunen vidtar åtgärder som ökar invånares möjligheter till att bli anställningsbara, men sådana åtgärder får inte innebära att man ställer grupp mot grupp genom att särbehandla utifrån etnicitet. Sådana åtgärder riskerar endast öka spänningarna i vårt samhälle och skada gemenskapen mellan medborgarna. Därför har Sverigedemokraterna lämnat in en interpellation till kommunalrådet Ingela Ottosson (M) för besvarande. Frågorna och interpellation kan läsas i sin helhet här!

Mer info
  • Sverigedemokraterna motsätter sig att kommunen särbehandlar utifrån etnicitet

”Vi från Sverigedemokraternas sida känner en stor upprördhet över att Socialdemokraterna särbehandlar människor utifrån etnicitet. Vi ser nu att många människor blir legitimt upprörda och det är tråkigt att Socialdemokraterna inte inser detta” säger gruppledare Michael Erlandsson (SD)”

Länk till SVT smålandsnytt

Mer info
  • Kommunen ska inte vara passiv i kampen mot droger på våra skolor

I en artikel i dagens Barometern/OT påstår bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) att Sverigedemokraterna har fel när vi strävar efter att polisen genomför drogsök på kommunens skolor. Sejnehed (S) säger att ”kommunen kan inte beordra polismyndigheten” att göra genomsök. (http://www.barometern.se/oskarshamn/bara-polisen-kan-bestamma-om-genomsokning/)

”Och det är just av den här anledningen som Sverigedemokraterna har valt att motionera om att kommunen ska inleda en dialog med polisen” säger gruppledare Michael Erlandsson (SD). ”Till skillnad från Anton Sejnehed och Socialdemokraterna tänker inte Sverigedemokraterna stå med mössan i hand när det kommer till att motverka droger i kommunens skolmiljöer”. När Sverigedemokraternas motion hanterades i kommunfullmäktige den 9 december valde samtliga partier att avslå denna. Då valde Sejnehed (S) att aktivt ta ställning mot att kommunen skulle inleda dialog med polisen.

Du kan läsa vår motion i sin helhet här. Nedan är en skärmdump från vår motion om drogsök på kommunens skolor och av denna framgår det tydligt att det Sverigedemokraterna har föreslagit inte går utanför politikens uppgift och mandat.

”Antingen så förstår inte Anton Sejnhed (S) vår motion eller så ljuger han” avslutar Michael Erlandsson (SD). ”Vilket som är fallet överlåter jag åt honom att svara på”.

Mer info
  • Starka reaktioner på körkortsstöd för nyanlända

”För de som undrar kan jag personligen garantera att frågan ska lyftas till högsta nivå i kommunfullmäktige med utgångspunkten i om man från de styrandes (S+M) håll anser att det är rätt att kommunen ger fler rättigheter till personer som inte är födda i Sverige än till de som är det, säger riksdagsledamot Mattias Bäckström Johansson (SD)”

Betalartikel i Barometern

Skärmdump från Barometern

Mer info
  • SD vill ha incidentrapportering i skolorna

SD vill att det införs incidentrapportering i skolan för att få en sann bild av hur det står till med tryggheten för ungdomarna som går i skolan.

Betallänk till Barometern

Skärmdump www.barometern.se

•

I ett brev till bildningsnämnden undrar bland annat SD om det är lämpligt att en medarbetare på kommunens skolor använder sin arbetsplats som forum för opinionsbildning i privat syfte. Partiet frågar även om opinionsbildning står i strid med skollagens intentioner.

”Personen ifråga vill opinionsbilda i klimatfrågan, vilket är en aktuell och angelägen fråga, men det kan knappast vara skolans eller medarbetarnas uppgift att forma opinion i kommunens skolor, särskilt inte under arbetstid”, skriver ledamoten av bildningsnämnden Jan Johansson och ersättaren Michael Erlandsson.

Länk:http://www.barometern.se/oskarshamn/sd-kritik-mot-klimatmanifesterande-gymnasierektor/

• Glöggträff

På onsdagskvällen firade SD Oskarshamn sitt årliga glöggmingel.På plats fanns gäster från hela länet och totalt firade ett trettiotal personer in julen med hembakade lussekatter och annat gott.

Ett särskilt tack riktas till Ulla, Linda och Jan som ordnade med allt det praktiska.Med detta sagt vill vi önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. 😊

• Hälsoföreläsning

SD Oskarshamn höll nyligen en medlemsträff där Jan Johansson pratade om hälsa och kost. Jan har tidigare arbetat som hälsocoach och är med andra ord helt rätt person för uppgiften. Han har därtill ett aktivt engagemang i förenings- och idrottslivet.

Föreläsningen lockade många intresserade som även fick möjligheten att göra en hälsoprofil. Efteråt bjöd kommunföreningen på fika som föredömligt bestod av hembakat bröd och knäckebröd samt morot- och gurkstavar med dipp.

Å styrelsens vägnar vill vi tacka Jan och alla medlemmar som deltog.

Ulla Bengzon

Vice ordförande

Jan Johansson

Mer info
  • S och M slår mot våra äldre och mot landsbygden

I kommunfullmäktige måndagen den 11 november hanterades frågan om äldreboendena i Misterhult. Trots en massiv närvaro av engagerade medborgare och protester valde den styrande majoriteten i form av Socialdemokraterna och Moderaterna beslutade då att lägga ner äldreboendena Charlottagården och Ängsbacken.

”Det är ett enormt sorgligt beslut som majoriteten har tagit” konstaterar gruppledare Michael Erlandsson (SD). ”Socialdemokraterna och Moderaterna verkar principiellt ha bestämt sig för att äldreboendena på landsbygden ska avvecklas, oavsett konsekvenser. Under fullmäktige framgick det med allt tydlighet att den styrande majoriteten har gjort sig immun mot fakta och folkets vilja, vilket är oroväckande”.

I socialnämnden har Sverigedemokraterna drivit frågan om landsbygdens äldreboenden från första början och tagit fram ett eget förslag som skulle ha inneburit att Charlottagården och Ängsbacken hade fått vara kvar. I fullmäktige drev Sverigedemokraterna förslaget att ärendet skulle återremitteras vilket, om det hade bifallits av fullmäktige, skulle ha skjutit upp beslutet om nedläggningarna. Tyvärr valde den övriga oppositionen att inte stödja vårt förslag och bidrog därmed till att påskynda nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken.

”Tyvärr så stod inte Socialdemokraterna och Moderaterna upp för landsbygden. Den politiska majoriteten lyssnade mera på tjänstemännen än på sina skattebetalare, medborgare och den stora opinionen. Detta är mycket sorgligt för alla de Misterhultsbor som har kämpat så hårt för Charlottagårdens och Ängsbackens bevarande” säger Leif Axelsson (SD) ledamot i socialnämnden. ”Jag tror att många Misterhultbor känner sig överkörda av kommunledning och den politiska majoriteten” avslutar han.

Både Michael och Leif är överens om att nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken är ett hårt slag mot såväl kommunens äldre som mot landsbygden. Vi är ändå väldigt glada över att så många medborgare har engagerat sig i frågan och att ärendet därför inte är över. Vi vill verkligen tacka alla ni som fortsätter kämpa för äldreboendena i Misterhult och på landsbygden. Sverigedemokraterna kommer fortsätta att följa utvecklingen med äldreboendena noggrant och göra allt vi kan för att slå vakt om dessa.

.