SD lyfter fråga om offentligt stöd till Folkets Park | Sverigedemokraterna Oskarshamn

SD lyfter fråga om offentligt stöd till Folkets Park

Med anledning av att Folkets park aktivt inskränker den lokala demokratin genom att neka folkvalda partier i kommunfullmäktige att hyra dessa lokaler, trots att man uppbär offentligt stöd till allmänna samlingslokaler, så ställer Sverigedemokraterna en interpellation till hela kommunstyrelsens presidium.

Uppmaningen är även att övriga partiers gruppledare ska svara på om man anser att det ligger inom ramen för att verka i demokratins anda att förbjuda folkvalda partier på liknande sätt som nu skett samt om man anser att det är rimligt att föreningar som uppbär offentligt stöd till allmän samlingslokaler ska kunna förbehålla sig rätten att avgöra vilka partier som får hyra.

– Det är uppenbart att man från Folkets park begränsar demokratin, trots att man uppbär stöd för att tillgängliggöra sina lokaler, vilket är oacceptabelt och den koppling som finns till Socialdemokraterna är mycket problematisk, säger Mattias Bäckström Johansson.