S och M slår mot våra äldre och mot landsbygden | Sverigedemokraterna Oskarshamn

S och M slår mot våra äldre och mot landsbygden

I kommunfullmäktige måndagen den 11 november hanterades frågan om äldreboendena i Misterhult. Trots en massiv närvaro av engagerade medborgare och protester valde den styrande majoriteten i form av Socialdemokraterna och Moderaterna beslutade då att lägga ner äldreboendena Charlottagården och Ängsbacken.

”Det är ett enormt sorgligt beslut som majoriteten har tagit” konstaterar gruppledare Michael Erlandsson (SD). ”Socialdemokraterna och Moderaterna verkar principiellt ha bestämt sig för att äldreboendena på landsbygden ska avvecklas, oavsett konsekvenser. Under fullmäktige framgick det med allt tydlighet att den styrande majoriteten har gjort sig immun mot fakta och folkets vilja, vilket är oroväckande”.

I socialnämnden har Sverigedemokraterna drivit frågan om landsbygdens äldreboenden från första början och tagit fram ett eget förslag som skulle ha inneburit att Charlottagården och Ängsbacken hade fått vara kvar. I fullmäktige drev Sverigedemokraterna förslaget att ärendet skulle återremitteras vilket, om det hade bifallits av fullmäktige, skulle ha skjutit upp beslutet om nedläggningarna. Tyvärr valde den övriga oppositionen att inte stödja vårt förslag och bidrog därmed till att påskynda nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken.

”Tyvärr så stod inte Socialdemokraterna och Moderaterna upp för landsbygden. Den politiska majoriteten lyssnade mera på tjänstemännen än på sina skattebetalare, medborgare och den stora opinionen. Detta är mycket sorgligt för alla de Misterhultsbor som har kämpat så hårt för Charlottagårdens och Ängsbackens bevarande” säger Leif Axelsson (SD) ledamot i socialnämnden. ”Jag tror att många Misterhultbor känner sig överkörda av kommunledning och den politiska majoriteten” avslutar han.

Både Michael och Leif är överens om att nedläggningen av Charlottagården och Ängsbacken är ett hårt slag mot såväl kommunens äldre som mot landsbygden. Vi är ändå väldigt glada över att så många medborgare har engagerat sig i frågan och att ärendet därför inte är över. Vi vill verkligen tacka alla ni som fortsätter kämpa för äldreboendena i Misterhult och på landsbygden. Sverigedemokraterna kommer fortsätta att följa utvecklingen med äldreboendena noggrant och göra allt vi kan för att slå vakt om dessa.

.