Kommunen ska inte vara passiv i kampen mot droger på våra skolor | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Kommunen ska inte vara passiv i kampen mot droger på våra skolor

I en artikel i dagens Barometern/OT påstår bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) att Sverigedemokraterna har fel när vi strävar efter att polisen genomför drogsök på kommunens skolor. Sejnehed (S) säger att ”kommunen kan inte beordra polismyndigheten” att göra genomsök. (http://www.barometern.se/oskarshamn/bara-polisen-kan-bestamma-om-genomsokning/)

”Och det är just av den här anledningen som Sverigedemokraterna har valt att motionera om att kommunen ska inleda en dialog med polisen” säger gruppledare Michael Erlandsson (SD). ”Till skillnad från Anton Sejnehed och Socialdemokraterna tänker inte Sverigedemokraterna stå med mössan i hand när det kommer till att motverka droger i kommunens skolmiljöer”. När Sverigedemokraternas motion hanterades i kommunfullmäktige den 9 december valde samtliga partier att avslå denna. Då valde Sejnehed (S) att aktivt ta ställning mot att kommunen skulle inleda dialog med polisen.

Du kan läsa vår motion i sin helhet här. Nedan är en skärmdump från vår motion om drogsök på kommunens skolor och av denna framgår det tydligt att det Sverigedemokraterna har föreslagit inte går utanför politikens uppgift och mandat.

”Antingen så förstår inte Anton Sejnhed (S) vår motion eller så ljuger han” avslutar Michael Erlandsson (SD). ”Vilket som är fallet överlåter jag åt honom att svara på”.