Besök på Simpevarp | Sverigedemokraterna Oskarshamn

Besök på Simpevarp

Under måndagen den 15 maj besökte ett 30-tal sverigedemokrater från delar av partiets Skånedistrikt Simpevarpshalvön som inkluderade besök hos både OKG och SKB. Dagen inleddes hos OKG som presenterade sin verksamhet, de utmaningar man står inför och en avslutande rundvandring på kärnkraftsreaktorn Oskarshamn 3.

– Det är angeläget att kunskapsnivån är hög inom partierna för att kunna fatta relevanta beslut i frågor som kan vara tekniskt komplicerade och att det inte sker på basis av känslor, säger Mattias Bäckström Johansson.

Efter lunch blev det en tur ner i underjorden vid Äspötunneln hos SKB för att få mer information om hur det använda kärnbränslet är tänkt att slutförvaras och information kring den forskningsverksamhet som SKB har bedrivit kring detta. Frågan är högst aktuell då den sista återstående delen i det svenka kärnkraftssystemet med slutförvarning är högaktuell.

– Vi har verkligen uppskattat vårt besök här. För vår del var det intressant att få ta del av svensk energipolitik på riktigt. Från skånsk synvinkel nu när vi inte längre har kvar Barsebäck så har det givit oss en bra insikt över hur det fungerar på ett kärnkraftverk. Att kärnkraft är Sveriges framtid stod ju väldigt klart, säger Michael Rosenberg.