1 maj | Sverigedemokraterna Oskarshamn

1 maj

Under dagen genomförde distriktet för andra året i rad ett evenemang den 1 maj. Tanken var att mötet skulle genomföras som ett torgmöte vid torget Träffen i Oskarshamn, men pga regnet fick istället mötet flyttas in i partiets lokal i Oskarshamn. Där blev det istället blev mer än lapp på luckan.

Talen inleddes av Michael Erlandsson, som är partiets gruppledare i Oskarshamn, och som uppehöll sig kring kommunpolitiken där en ohelig allians nu styr bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna samt även hur EU påverkar kommunpolitiken där närmre 60% av ärendena kommer direkt eller indirekt därifrån. Det följdes sedan upp av Anne Oskarsson, riksdagsman, som talade om de äldres ekonomiska villkor och behoven av reformer för att på allvar få ner antalet fattigpensionärer och stärka äldres förutsättningar.

Därefter talade Mattias Bäckström Johansson, riksdagsman, om behovet av en socialkonservativ reformagenda för en långsiktig restriktiv migrationspolitik, tuffare tag inom kriminalpolitiken och en effektivare miljö- och klimatpolitik. Som huvudtalare avslutade Martin Kirchberg, regionråd och kandidat i EU-valet, med att prata om partiets valmanifest i EU-valet. Han betonade vikten av att säkerställa att vi har kvar kronan framöver, att medlemskapet i unionen mer utvecklas till ett renodlat frihandelsprojekt, säga nej till vapendirektivet och att värna den svenska viltvården, vilket är de frågor han främst driver på för i valet. Avslutningsvis lyfte han även att det förbud som finns gentemot det svenska snuset bör tas bort, för att låta varje enskilt medlemslands avgöra om man vill förbjuda det eller inte.

Efter talen bjöds det på korv, fika och kaffe och där ett mingel bland deltagarna avrundade dagen.

OT: http://www.barometern.se/oskarshamn/sd-holl-mote-timmarna-innan-s-och-lo/